IAR avslutar återköpsprogram

Uppsala, Sverige; 13 juni 2024 — Styrelsen i I.A.R. Systems Group AB (”IAR”) har beslutat att avsluta det återköpsprogram av egna B-aktier som kommunicerades den 29 augusti 2023. Sammanlagt har B-aktier motsvarande cirka 3,2 procent av det totala antalet B-aktier i bolaget återköpts inom ramen för programmet för ett totalt inköpspris om 60,7 MSEK. Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Danske Bank på uppdrag av IAR under perioden 19 september 2023 – 10 juni 2024.

Bolagets sammanlagda innehav av egna aktier uppgår till 759 947, varav 451 905 aktier av serie B och 308 042 aktier av serie C, vilket motsvarar 5,44 procent av samtliga aktier och 3,31 procent av samtliga röster i bolaget. Det totala antalet aktier i IAR, inklusive enga aktier, är 13 968 333, och antalet utestående aktier, exklusive egna aktier, är 13 208 386.

Syftet med återköpsprogrammet var att ge styrelsen ökat handlingsutrymme i arbetet med bolagets kapitalstruktur. Styrelsens bemyndigande omfattade beslut om att förvärva sammanlagt så många aktier av serie B att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget.