IAR släpper den senaste functional safety-versionen av IAR Embedded Workbench för Arm utrustad med certifierade statiska analysfunktioner

Uppsala, Sverige, 20 februari 2024 - IAR, världens ledande leverantör av programvarulösningar för utveckling av inbyggda system, tillkännager idag lanseringen av den senaste versionen 9.50.3 av dess flaggskeppsprodukt IAR Embedded Workbench för Arm, Functional Safety-versionen. Denna version stärker IAR:s engagemang för att stödja utvecklare i att skapa säkra, säkra och följsamma inbyggda applikationer över ett brett spektrum av branscher, inklusive bilindustri, medicinteknik, industriell automation och konsumentelektronik. Den viktigaste nya funktionen i denna version är tillgängligheten av den certifierade versionen av C-STAT, det statiska kodanalysverktyget certifierat för säkerhetskritiska applikationer.

Den senaste IAR Embedded Workbench för Arm, Functional Safety Edition, följer specifikationerna för C++17-standarden och lägger till nytt Arm-kärnstöd för Cortex-M55, Cortex-M85, Cortex-R52+, Cortex-R82, Cortex-A32, vilket möjliggör validerad överensstämmelse med viktiga functional safetystandarder som IEC 61508, ISO 26262 och IEC 62304. Den integrerar kraftfulla kodanalysverktyg, IAR C-STAT för statisk analys och IAR C-RUN för runtime-analys, för att förbättra programvaruansvarlighet och efterlevnad av kodningsstandarder som MISRA C, CERT C och CWE.

Certifierad av TÜV SÜD är C-STAT-verktyget nu också tillgängligt som en certifierad version. Den certifierade utgåvan spelar en kritisk roll i att hjälpa utvecklare att upprätthålla efterlevnad av säkerhetsstandarder genom att utföra noggrann statisk analys. Den kan upptäcka ett brett spektrum av potentiella problem, inklusive kodbrister och avvikelser från kodningsstandarder som MISRA C och CERT C. Denna proaktiva upptäckt är avgörande för att undvika kostsamma och tidskrävande fixar sent i utvecklingscykeln, vilket förbättrar den övergripande tillförlitligheten och påskyndar marknadsintroduktionen.

Bill Lamie, grundare och VD för PX5 RTOS och tidigare VD / medgrundare av ThreadX / Microsoft Azure RTOS, framhävde den kritiska rollen för IAR:s C-STAT i IAR:s senaste functional safetyversion: “IAR C-STAT spelar en avgörande roll för att säkerställa efterlevnad av säkerhetsstandarder. Vi förlitade oss på C-STAT för vår PX5 RTOS-kodbasgranskning. Det var ett extremt värdefullt verktyg, som att ha AI snabbt granska din kod. Synergin mellan IAR:s certifierade verktygskedja och vårt avancerade realtidsoperativsystem erbjuder oöverträffat värde för utvecklare. Jag kan inte föreställa mig att bygga en produkt utan det!”

IAR-lösningen stöder moderna utvecklingsmetoder, inklusive Continuous Integration (CI) och automatiserade byggen, vilket tillgodoser dagens snabba utvecklingscykler. Med stöd för skalbara byggserver-topologier över olika plattformar, som Linux (Ubuntu och Red Hat) och Windows, integreras verktygskedjan sömlöst i befintliga utvecklingsmiljöer.

Anders Holmberg, CTO för IAR, kommenterade: "Vår senaste version av IAR Embedded Workbench för Arm, Functional Safety, är skräddarsydd för att påskynda innovation genom att integrera statisk kodanalys sömlöst i CI-baserade arbetsflöden, vilket ger utvecklare och team ett extra lager av förtroende för att automatisera och uppfylla functional safetystandarder. Den certifierade utgåvan inkluderar IAR C-STAT Compliance Report, som ger värdefull information om stödda standarder och täckta regler för att ytterligare hjälpa utvecklare att säkerställa efterlevnad och tillförlitlighet för deras applikationer.”

Ytterligare information om den certifierade IAR Embedded Workbench för Arm, Functional Safety, och alla andra IAR-lösningar för utveckling av säkerhetsrelevanta applikationer finns på https://www.iar.com/products/requirements/functional-safety/.

Hanna Laurentz, Head of Corporate Communications, IAR
Tel: +46 18 16 78 00 E-mail:hanna.laurentz@iar.com

Om IAR

IAR tillhandahåller världsledande mjukvara och tjänster för inbäddad utveckling och inbyggd säkerhet, som möjliggör för utvecklare världen över att skapa säkra och innovativa produkter, för idag och imorgon. Sedan 1983 har IAR:s lösningar säkerställt kvalitet, säkerhet, tillförlitlighet och effektivitet i utvecklingen av över en miljon inbyggda applikationer, för företag inom branscher som industriell automation, IoT, fordon och medicin. IAR stöder 15 000 enheter från över 70 halvledarpartners. Företaget har sitt huvudkontor i Uppsala, Sverige, och har försäljnings- och supportkontor över hela världen. IAR ägs av I.A.R. Systems Group AB, noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap (ticker: IAR B). Läs mer på www.iar.com.

Redaktörens anmärkning: IAR, IAR Embedded Workbench, Embedded Trust, Embedded Secure IP, C-Trust, C-SPY, C-RUN, C-STAT, IAR Visual State, I-jet, I-jet Trace, IAR Academy, IAR, och logotypen för IAR är varumärken eller registrerade varumärken som ägs av IAR Systems AB. Alla andra produktnamn är varumärken som tillhör sina respektive ägare.