Flaggningsmeddelande med anledning av återköp av egna aktier

I.A.R. Systems Group AB (”IAR”) meddelar härmed, enligt 4 kap. 18 § lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument, att bolaget den 27 maj 2024 har förvärvat 7 000 egna aktier av serie B, vilket innebar att bolagets innehav av egna aktier överskred gränsvärdet om 5 procent av samtliga aktier i bolaget. Bolagets sammanlagda innehav av egna aktier uppgår därefter till 393 094 aktier av serie B och 308 042 aktier av serie C, vilket motsvarar 5,02 procent av samtliga aktier och 2,88 procent av samtliga röster i bolaget.

Återköpsprogrammet initierades av styrelsen i syfte att ge styrelsen ökat handlingsutrymme i arbetet med bolagets kapitalstruktur. Programmet genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR) och EU-kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (den så kallade Safe Harbor-förordningen). Enligt beslutet kan återköp ske vid ett eller flera tillfällen, dock längst intill årsstämman 2025. Sammanlagt får IAR förvärva så många aktier av serie B att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget.

Det totala antalet aktier i IAR uppgår vid tidpunkten för detta pressmeddelande till sammanlagt 13 968 333 aktier, representerande sammanlagt 13 660 291 röster, fördelat på 13 660 291 aktier av serie B och 308 042 aktier av serie C.